Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta: jest decyzja środowiskowa

(J.S.)
Archiwum/Janina Stefanowska
Hanna Dzikowska szefowa Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku podpisała decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Placówka rozpatrywała wariant czerwony OMT z obwodnicą Żukowa .

Droga ekspresowa OMT otrzymała decyzję środowiskową - głosi komunikat Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku.
Decyzja nakłada środowiskowe warunki dla fazy projektowej, budowlanej i eksploatacyjnej dla OMT w przebiegu zgodnym z wnioskiem GDDKiA tj. wariant IA OMT + wariant IA OŻ (Obwodnica Żukowa) tzw. warianty czerwone.

OMT (długości 40 km) będzie droga dwujezdniowa, czteropasmową, stanowiącą połączenie Obwodnicy Południowej Gdańska i Trasy Kaszubskiej (S6). Połączenie to stworzy zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.

W ramach przedsięwzięcia oprócz budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) i budowy Obwodnicy Żukowa (OŻ) przewiduje się budowę dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu, obwodu utrzymania drogi ekspresowej, miejsc obsługi podróżnych, bezkolizyjnych wiaduktów nad liniami kolejowymi, ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, oświetlenia drogowego, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjno-infiltracyjnych oraz przebudowę fragmentów istniejących dróg, a także likwidację kolizji OMT z sieciami elektroenergetycznymi, gazowymi, wodociągowymi.
Opis trasy
OMT w całości przebiega po nowym śladzie przez strefę podmiejską Gdańska i Gdyni, głównie po terenach użytkowanych rolniczo. Wybrany przez Inwestora wariant będzie kolidować z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Raduni oraz Otomińskim Obszarem Chronionego Krajobrazu.

Przyrodnicza inwentaryzacja
Trasa przechodzi w rejonie cennych siedlisk i obszarów wrażliwych takich jak regionalny korytarz ekologiczny doliny Raduni, korytarz doliny Słupiny, Strzelenki, kompleksy leśne Lasów Otomińsko–Kolbudzkich oraz Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

Na trasie wybranego wariantu stwierdzono występowanie siedlisk przyrodniczych chronionych prawem UE, najważniejsze to:
starorzecza i naturalne zbiorniki wodne;
nizinne i podgórskie rzeki ze zbiorowiskami włosieniczników;
ciepłolubne, śródlądowe murawy;
torfowiska przejściowe, trzęsawiska;
grąd subatlantycki, kwaśne dąbrowy.

Droga przebiega tez w rejonie alei pomnikowej przy drodze Leźno- Pępowo (580 okazów lipy drobnolistnej).
Na trasie OMT zinwentaryzowano liczne gatunki chronionych roślin i zwierząt (61 gatunków ptaków, 8 gatunków płazów, 4 gatunki gadów, liczne gatunki ryb, nietoperze).

Zobowiązania dla inwestora
W celu zminimalizowania efektu bariery, jaką stanowić będzie nowa droga Inwestor został zobowiązany do wykonania licznych przejść dla zwierząt łącznie 50 - w tym 28 dla zwierząt małych, 14 dla średnich, 8 dla zwierząt dużych, w tym 6 estakad stanowiących dogodne przejścia dla dużych zwierząt. Inwestor ma również obowiązek monitorowania skuteczności przejść, jak też skuteczności innych działań np. odtwarzania zbiorników wodnych, przenoszenie gatunków chronionych do siedlisk zastępczych itp.

Inne obowiązki nałożone na Inwestora to:
-budowa ekranów akustycznych w miejscach istniejącej zabudowy, tam gdzie występują przekroczenia norm hałasu łączna długość ekranów 7173 m;
- w strefie ochronnej ujęcia wody powierzchniowej „Straszyn”, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia wysokiej ochrony wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami przewidziano budowę kanalizacji deszczowej na całym odcinku trasy w zasięgu strefy.

RDOŚ nałożył też obowiązek na Inwestora wykonania analizy porealizacyjnej oceniającej prawidłowość i skuteczność zastosowanych środków minimalizujących, a także obowiązek przeprowadzenia oceny ponownej, która po wykonaniu projektu budowlanego oceni zastosowane rozwiązania techniczne służące ochronie środowiska.

W trakcie postępowania z udziałem społecznym podmioty gospodarcze i mieszkańcy zgłosili liczne uwagi i wnioski w ilości 50 szt. Do wszystkich zgłoszonych uwag odniósł się Inwestor, a także zostały omówione przez RDOŚ
w uzasadnieniu do decyzji.
>>> Z historii Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta
W związku z licznymi wnioskami i prośbami firm, oraz wnioskami m.in. burmistrza gminy Żukowo oraz Zarządu Powiatu Kartuskiego kierowanymi do GDDKiA Oddział Gdańsk oraz przekazanymi wariantami korekty trasy (opracowanymi przez firmę Neret na zlecenie Ashland i Hydromega) GDDKiA Oddział Gdańsk zdecydowała
o zorganizowaniu dodatkowego spotkania informacyjnego w Miszewie (luty 2013 rok) w celu poznania preferencji mieszkańców na wysokości Miszewa odnośnie wyboru wariantu OMT, gdzie prezentowany był ponownie wariant IAOMT oraz dodatkowo warianty fioletowy i niebieski firmy Neret.
Czynności te były prowadzone przez Inwestora poza postępowaniem administracyjnym prowadzonym przez RDOŚ.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wskazuje, iż zaproponowane przez firmę Neret warianty (fioletowy i niebieski) nie stanowiły wariantów analizowanych w przedłożonym przez Inwestora raporcie, będącym podstawowym dokumentem procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. GDDKiA Oddział Gdańsk nie wystąpiła o rozszerzenie wniosku w zakresie włączenia powyższych wariantów do przedmiotowego postępowania.
RDOŚ podkreślił, iż to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek opracowania i przeanalizowania wariantów alternatywnych oraz wybór wariantu realizacyjnego. Wariant opracowywany przez firmę Neret ostatecznie nie znalazł się we wniosku Inwestora i nie został poddany ocenie RDOŚ.

Należy zaznaczyć, że postulowane zmiany przebiegu trasy OMT przez zakłady Ashland i Hydromega oraz przez samorząd Żukowa nie zostały zgłoszone przez Inwestora do wniosku rozpatrywanego przez RDOŚ.
Zgodnie z prawem RDOŚ w swojej decyzji nie mógł odnieść się do innych propozycji przebiegu trasy niż wskazane we wniosku Inwestora GDDKiA.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto