Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Władze gminy Żukowo apelują do PKP PLK o przystanek kolejowy w Otominie

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
archiwum redakcji/J. Stefanowska
W ubiegłym tygodniu PKP PLK ogłosiły przetarg na dokumentację oraz prace w związku z budową tzw. kartuskiego bajpasa. Zarówno władze samorządowe, jak i samych mieszkańców gminy Żukowo zaniepokoił jednak brak uwzględnienia w projekcie budowy przystanku w Otominie. Radni wystąpili z apelem o zawarcie tego elementu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji i wykonanie prac budowlanych w ramach projektu „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej”.

- Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Liczymy, że w tym samym czasie zostanie odbudowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odcinek Kokoszki - Kiełpinek, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii po jej modernizacji przez PKP PLK - komentuje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK S.A.

Choć ogłoszenie nowego przetargu ponownie daje nadzieję na realizację tej istotnej dla mieszkańców inwestycji, w gminie Żukowo spotkała się ona z pewnym niepokojem. W zakresie prac nie uwzględniono bowiem budowy przystanku w Otominie. Dokumentacja przetargowa wspomina jedynie o zarezerwowaniu terenu pod peron oraz dojście do niego.

Na wtorkowej (26.05) sesji Rady Miejskiej w Żukowie przewodniczący Witold Szmidtke odczytał apel radnych do PKP PLK, wystosowany w związku z zaistniałą sytuacją.

- (...) Zwracamy się z prośbą do władz firmy PKP PLK S.A. o ujęcie w projekcie rewitalizacji linii kolejowej nr 229 nowego przystanku w miejscowości Otomino. Przyległe miejscowości, jak Glincz i Przyjaźń, już dziś, łącznie z Otominem, zamieszkują blisko 4 tys. mieszkańców - odczytywał przewodniczący rady, podkreślając, iż inwestycja ta będzie miała istotny wpływ zarówno na życie codzienne mieszkańców, jak i dalszy rozwój całej gminy. - Ujęcie w materiałach przetargowych jedynie rezerwy pod perony i dojścia do nich oceniamy niestety jako niewystarczające i znacznie oddalające taką inwestycję w bliżej nieokreśloną przyszłość.

W apelu żukowski samorząd zaznacza też, że gmina dołoży wszelkich starań, aby zabezpieczone zostały drogi dojścia i dojazdu do przystanku, jak również miejsca parkingowe przy nim.

- Gmina Żukowo, z uwagi na swoje położenie w sąsiedztwie metropolii trójmiejskiej, już teraz stała się miejscem bardzo wysokiej presji inwestycyjnej. Są to inwestycje zarówno związane z mieszkalnictwem, jak i dla prowadzenia działalności gospodarczej, usługowej, przemysłowej i logistycznej. Mamy nadzieję, że duża skala prowadzonych inwestycji przez PKP PLK S.A. pozwoli również dostrzec potrzeby lokalnych społeczności. Dlatego apelujemy o aprobatę i zrozumienie dla zgłoszonego wniosku - dodają władze gminy.

Radni przyjęli apel jednogłośnie.

Szansa na wielką modernizację

Przypomnijmy, że w ramach budowy tzw. bajpasa kartuskiego PKP PLK zmodernizują 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną też perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

- Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na 7 przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń - informuje PKP PLK.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk, ma odbudować z kolei 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.

To już drugi przetarg, ogłoszony w tej sprawie. Pierwszy został unieważniony w związku ze zbyt drogimi ofertami - najtańsza opiewała na kwotę ok. 60 mln zł. Przygotowując się do ogłoszenia drugiego przetargu PKP PLK dokonało pewnych zmian w przewidywanym zakresie prac.

Realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych przewidziana jest na okres grudzień 2020 - listopad 2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zukowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto