Władze gminy Żukowo apelują do PKP PLK o przystanek kolejowy w Otominie

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
archiwum redakcji/J. Stefanowska
W ubiegłym tygodniu PKP PLK ogłosiły przetarg na dokumentację oraz prace w związku z budową tzw. kartuskiego bajpasa. Zarówno władze samorządowe, jak i samych mieszkańców gminy Żukowo zaniepokoił jednak brak uwzględnienia w projekcie budowy przystanku w Otominie. Radni wystąpili z apelem o zawarcie tego elementu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji i wykonanie prac budowlanych w ramach projektu „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej”.

- Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Liczymy, że w tym samym czasie zostanie odbudowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odcinek Kokoszki - Kiełpinek, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii po jej modernizacji przez PKP PLK - komentuje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK S.A.

Choć ogłoszenie nowego przetargu ponownie daje nadzieję na realizację tej istotnej dla mieszkańców inwestycji, w gminie Żukowo spotkała się ona z pewnym niepokojem. W zakresie prac nie uwzględniono bowiem budowy przystanku w Otominie. Dokumentacja przetargowa wspomina jedynie o zarezerwowaniu terenu pod peron oraz dojście do niego.

Na wtorkowej (26.05) sesji Rady Miejskiej w Żukowie przewodniczący Witold Szmidtke odczytał apel radnych do PKP PLK, wystosowany w związku z zaistniałą sytuacją.

- (...) Zwracamy się z prośbą do władz firmy PKP PLK S.A. o ujęcie w projekcie rewitalizacji linii kolejowej nr 229 nowego przystanku w miejscowości Otomino. Przyległe miejscowości, jak Glincz i Przyjaźń, już dziś, łącznie z Otominem, zamieszkują blisko 4 tys. mieszkańców - odczytywał przewodniczący rady, podkreślając, iż inwestycja ta będzie miała istotny wpływ zarówno na życie codzienne mieszkańców, jak i dalszy rozwój całej gminy. - Ujęcie w materiałach przetargowych jedynie rezerwy pod perony i dojścia do nich oceniamy niestety jako niewystarczające i znacznie oddalające taką inwestycję w bliżej nieokreśloną przyszłość.

W apelu żukowski samorząd zaznacza też, że gmina dołoży wszelkich starań, aby zabezpieczone zostały drogi dojścia i dojazdu do przystanku, jak również miejsca parkingowe przy nim.

- Gmina Żukowo, z uwagi na swoje położenie w sąsiedztwie metropolii trójmiejskiej, już teraz stała się miejscem bardzo wysokiej presji inwestycyjnej. Są to inwestycje zarówno związane z mieszkalnictwem, jak i dla prowadzenia działalności gospodarczej, usługowej, przemysłowej i logistycznej. Mamy nadzieję, że duża skala prowadzonych inwestycji przez PKP PLK S.A. pozwoli również dostrzec potrzeby lokalnych społeczności. Dlatego apelujemy o aprobatę i zrozumienie dla zgłoszonego wniosku - dodają władze gminy.

Radni przyjęli apel jednogłośnie.

Szansa na wielką modernizację

Przypomnijmy, że w ramach budowy tzw. bajpasa kartuskiego PKP PLK zmodernizują 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną też perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

- Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na 7 przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń - informuje PKP PLK.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk, ma odbudować z kolei 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.

To już drugi przetarg, ogłoszony w tej sprawie. Pierwszy został unieważniony w związku ze zbyt drogimi ofertami - najtańsza opiewała na kwotę ok. 60 mln zł. Przygotowując się do ogłoszenia drugiego przetargu PKP PLK dokonało pewnych zmian w przewidywanym zakresie prac.

Realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych przewidziana jest na okres grudzień 2020 - listopad 2022 r.

iPolitycznie - Działania elit europejskich pod wpływem Rosji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na zukowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie