Powiat Kartuski w przyjętej w kwietniu ubiegłego roku strategii rozwoju za główne cele przyjął m.in. poprawę połączeń powiatu z metropolią, stworzenie wspólnego, sprzężonego systemu transportu zbiorowego w całym powiecie, rozwój sieci dróg i parkingów, w tym Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, trasy S6 oraz obwodnic Kartuz i Żukowa. Konsekwencją przyjętej koncepcji jest decyzja o przeznaczeniu 6 mln zł na budowę II etapu obwodnicy Kartuz.
- To wyraz solidarności z mieszkańcami gminy Kartuzy. Co ważne, wszystkie samorządy z terenu powiatu kartuskiego wesprą finansowo tę inwestycję łączną kwotą 21,2 mln zł. Gdyby nie te pieniądze, przedsięwzięcia nie udałoby się zrealizować - tłumaczy Starostwo Powiatowe w Kartuzach.
Przypomnijmy, że II etap budowy obwodnicy Kartuz dofinansowany będzie też w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przed Bożym Narodzeniem inwestycja znalazła się na liście dodatkowych 51 obwodnic, realizowanych w ciągach dróg wojewódzkich. Na to bardzo wyczekiwane przedsięwzięcie ma trafić ponad 51 mln zł dotacji. Jednak już w grudniu ubiegłego roku wiadomo było, że jest to tylko połowa wymaganych środków i tu z pomocą przyszły właśnie samorządy gminne i powiat. We wtorek 11 stycznia przedstawiciele władz powiatu kartuskiego oraz poszczególnych gmin podpisali z Leszkiem Bonną, wicemarszałkiem województwa pomorskiego, list intencyjny w sprawie współrealizacji tej inwestycji. Z końcem stycznia Rada Powiatu Kartuskiego będzie rozpatrywać uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej na ten cel. Realizacja inwestycji zaplanowana jest na lata 2024-2026.
- Konsekwencja w działaniu i dotrzymywanie słowa budują zaufanie obywateli do instytucji publicznych, do samorządowców odpowiedzialnych za lokalny rozwój - mówi starosta kartuski Bogdan Łapa. - Gdy tylko pojawiły się plany budowy Obwodnicy Metropolitalnej, będąc jeszcze wicestarostą, sygnalizowałem, że proponowane rozwiązania nie tylko nie przyczynią się do zmniejszenia natężenia ruchu w Żukowie, ale dodatkowo spotęgują duży już problem przepustowości na tej trasie. Dlatego już wtedy wystąpiłem do Marszałka Województwa Pomorskiego z wnioskiem o połączenie drogi 211 z krajową 20 tak, żeby ominąć pierwsze rondo na wjeździe do Żukowa od strony Kartuz. W wyniku przesunięcia terminu realizacji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej i braku finansowania ostatecznie realizacja inwestycji nie doszła do skutku. W 2021 roku, po ogłoszeniu decyzji Ministra Infrastruktury o wznowieniu planów zaprojektowania i wybudowania OMT, powróciłem do myśli o zmniejszeniu ruchu kołowego w Żukowie i wystąpiłem z wnioskiem o uwzględnienie w planach - odcinka drogi z Borkowa do Glincza, pozwalającego połączyć drogę krajową nr 20 z drogą wojewódzką nr 211 w Borkowie, ponownie uzasadniając, że wykonanie zadania znacznie poprawi przepustowość przejazdu przez Żukowo.
Niestety w maju ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury nie uwzględniło wniosku, argumentując, że rządowa inwestycja budowy Obwodnicy Metropolitalnej nie przewiduje utworzenia łącznika, a Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad nie jest zarządcą dróg wojewódzkich. Wobec tego następnym krokiem, przybliżającym rozwiązanie problemu, było podpisanie listu intencyjnego w sprawie współpracy na rzecz realizacji inwestycji drogowych, będących integralną częścią Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Prócz powiatu kartuskiego podpisały go: województwo pomorskie, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, a także gmina Żukowo, Gdańsk, Gdynia oraz Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Niemniej, z powodu ogromnych kosztów przedsięwzięcia, przy jednoczesnym braku zewnętrznych źródeł finansowania oraz trudności środowiskowych, termin realizacji budowy estakady z Borowa do Glincza odsuwa się w czasie.
- Jestem przekonany, że kluczem do rozwiązania tego problemu będzie zaproponowana przeze mnie nowa koncepcja, a mianowicie skierowanie ruchu z Kartuz do Żukowa przez drogę powiatową nr 1926G, biegnącą z Borowa do Babiego Dołu i dalej przez krajową 20 do węzła „Glincz”. Zarząd Powiatu Kartuskiego przychylił się do tego pomysłu - mówi Bogdan Łapa. - Z racji tego, że aktualnie jest to droga częściowo gruntowa, będzie wymagała kompleksowej modernizacji i dostosowania do zwiększonego natężenia ruchu. Powiat niebawem przystąpi do opracowania koncepcji przebudowy trasy. Prace wykonawcze będą prowadzone równolegle z budową Obwodnicy Metropolitalnej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już podpisała umowy na zaprojektowanie oraz budowę 32 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S6, którą pojedziemy już w kwietniu 2025 r. W ramach tej inwestycji powstanie również obwodnica Żukowa, co, jak zakładaja władze powiatu, powinno ucieszyć mieszkańców.
- O korkach w centrum Żukowa, na wjeździe i przy wyjeździe we wszystkich kierunkach mówi się już od dawna. Średnio na dobę przejeżdża tędy grubo ponad 20 tys. aut. Ruch spiętrza się na dwóch rondach. W godzinach szczytu i przez cały weekend tworzą się korki, w których trzeba stać ponad pół godziny. Tych problemów mają dosyć nie tylko stali mieszkańcy Żukowa ale też wszyscy dojeżdżający do pracy. Problem korków zniechęca także mieszkańców Kaszub do odwiedzenia Trójmiasta - argumentuje Starostwo Powiatowe. - Wszyscy odczuwamy przez to ograniczenie dostępu do kultury i do usług. Komplementarna oferta inwestycji drogowych, przedstawiona przez Zarząd Powiatu Kartuskiego, przyczyni się więc do poprawy komfortu życia mieszkańców, ale też wzrostu bezpieczeństwa użytkowników dróg, redukcji zanieczyszczenia środowiska, oraz rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego wszystkich gmin powiatu kartuskiego.
(info: nadesłane/Starostwo Powiatowe w Kartuzach)
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?